10 km

Løype info:

Distansen har blitt kontrollmålt som korrekt distanselengde av autorisert løypemåler (Kondis).

Løype 10 km - 2020

Løypen for 10 km blir nokså lik som i 2019, men med en endring. Mer detaljer senere.

Nyheter 2019 - 10 km

2019-utgaven av 10 km løypen har én hovedendring fra 2018-utgaven. I 2018 gikk løypen inn forbi parkeringsplassen ved Regestranden og videre på grusvei rundt campingplassen. Dette viste seg å være et vanskelig stykke på glatt føre, så vi unngår dette ved å løpe litt forbi rundtkjøringen sør for Solastranden, der det er en naturlig vendingsløkke.

Den nye varianten er litt lenger enn sist, så starten blir naturligvis litt nærmere stranden.

Nettotid - smalere startfelt

For å unngå trengsel ved ankomst stranden kommer vi til å lage startfeltet smalere, og alle blir registrert når de starter og får nettotid (inviduell tidtaking, klokken din begynner å gå når du løper over startstreken).​

Løypebeskrivelse

Start blir utenfor Sola Strand Hotel, deretter langs Solastranden sør rett forbi rundkjøringen mot Ølberg, før det vendes rundt og løper tilbake samme vei som man kom, ved innkjørsel Sola Strand Hotel tas nå sykkelstien mot mot flyplassen.

Hold høyre, ikke kollider med løpere som kommer i mot!

Drikkestasjon kommer like etter 4 km, deretter krysser vi i undergang under rundkjøring og så videre til nordenden av flystripen.

Her krysser vi igjen under veien, og løper langs Sømmevågen, vi skal "rundt" det nye veikrysset og møter her løypas eneste bakke av betydning, opp til den helt nye broen over Tanangerveien som vi skal over.

Så er det retur på andre siden av hovedveien mot flyplassen og følger sykkelstien videre helt inn mot stranden og tilbake til hotellet hvor målet er, og du kan få din fortjente medalje, påfyll av vann, suppe fra hotellet og kanskje noe hjemmebakst.

Bortsett fra den ene bakken er løypa tilnærmet flat. Hele løypen er på asfalt.

Halvmaraton

Løype info:

Distansen har blitt kontrollmålt som korrekt distanselengde av autorisert løypemåler.​

Løype halvmaraton - 2020

Halvmaratonløype for 2020 vil sannsynligvis ha større endringer fra årene før. Kart legges ut når ny løype er kontrollmålt.

Nyheter 2019 - halvmaraton

Den samme endringen med vending etter rundkjøringen i sørenden av veien fordi Solastranden gjelder for halvmaraton også (se beskrivelse under 10 km).

Den andre større endringen er ved 17 km. I 2018 løp vi bak skolegården til Sola skole på en midlertidig gangvei. Denne veien er nå stengt, så vi må ut på den nye sykkelstien ca 200 meter før Sola skole.

Nettotid

Også for halvmaraton har vi i år nettotid, alle må løpe over startmattene som vil dekke halve bredden av veien. Klokken "din" starter da først når du passerer start.

Halvmaraton i 2019 starter oppe i bakken, ca 400 meter eller 2-3 minutters rolig jogg fra hotellet, litt kortere opp bakken enn i 2018.

Løypa følger så 10 km-traseen første 6+ km fram til nordenden av flyplassen (se beskrivelse 10 km). Der de på 10 km løper gjennom undergangen fortsetter halvmaraton til høyre forbi drivhusene mot Sola sentrum. Man løper gjennom undergangen og passerer baksiden av Sola kulturhus og så videre mot nord, over Solasplitten, og langs den et lite stykke før man tar av til sightseeing i landlige omgivelser på Joa rett etter 9 km. Så går turen tilbake mot og forbi nordenden av flyplassen igjen, langs Sømmevågen er det igjen felles trasé mellom 10 og 21 km.

Etter Sømmevågen håper vi du har spart på kreftene, for her kommer løpets tøffeste bakke ved 11 km, på toppen av første kneik der skal halvmaraton til høyre, mens 10 km skal over den nye broen til venstre. Litt småkupert opp og ned på bondelandet igjen før man kommer til hovedveien og inn en provisorisk, men helt ok sykkelsti som man følger nesten helt til danskebåten, en lang, slak oppoverbakke.

Ved 14 km skal man under veien og ned en bred, slak og bein bakke ned nær sjøen og Risavika trafostasjon som for anledningen også har drikke og energipåfyll til de tapre løperne som er ute en vinterdag. Så skal vi gjennom en bondegård før vi for alvor vender joggeskoene tilbake i retning mot mål. 2 km på en stort sett rett vei før man svinger av til venstre og inn på den nye sykkelstien som går tilbake mot flyplassen langs Tanangerveien.

Når man kommer til toppen ved den nye broen over hovedveien er man igjen inne på 10 km-ruta og man løper sykkelstien tilbake de siste 3 km mot mål ved Sola Strand Hotel (se beskrivelse 10 km). Medalje, kaffe, suppe osv. venter.

Løypa er omtrent 90 høydemeter totalt.
Av underlaget er ca 7 km på asfalterte lokalveier og privatveier med stort sett lite trafikk, men følg med, 600 meter på grus, noe av dette er ujevnt, så se hvor du løper, dette er ved/etter drikkestasjon helt i nord (15 km). Resten, 13,5 km er i hovedsak asfalterte sykkel/gangstier/fortau. Halvmaraton får et godt forsprang på de som løper 10 km, men man ser sannsynligvis løpere fra den andre distansen fra 10-11 km og/eller fra 18 km og til mål.

Copyright © Stavanger Friidrettsklubb 2016-2019.